Pink washing - LGBTI+ zajednica i kapitalizam
Pink washing je pojam koji se odnosi na komercijalizaciju LGBTI+ zajednice radi profita. To je termin koji naglašava kako korporacije i preduzeća često koriste vidljivost i prihvatanje pokreta za prava LGBTI+ zajednice kako bi ciljali i plasirali proizvode kvir potrošačima.
Dok povećana zastupljenost LGBTK+ pojedinaca u mejnstrim medijima i dostupnost LGBTK+ proizvoda može izgledati kao napredak, pink kapitalizam postavlja važna pitanja o autentičnosti, eksploataciji i istinskoj podršci zajednici. Oni koji kritikuju ovu pojavu tvrde da može produbiti stereotipe, ojačati konzumerizam i dati prednost profitu u odnosu na značajne društvene promene.
Pink washing dolazi do izražaja tokom Meseca ponosa, kada kompanije ukrašavaju svoje proizvode duginim bojama i sloganima kako bi privukli LGBTI+ potrošače. Dok neka preduzeća istinski podržavaju LGBTI+ ciljeve i koriste svoje platforme da se zalažu za jednaka prava, neka se bave pink washing-om – površna podrška zajednici, a da pritom ne preduzimaju suštinske akcije za rešavanje problema sa kojima se suočavaju.
Kritičari pink washing-a tvrde da on može odvratiti pažnju i resurse od lokalnih organizacija i inicijativa zajednice koje istinski podržavaju dobrobit LGBTI+ pojedinaca. Oni naglašavaju važnost osiguravanja da korporativno učešće prevazilazi puke marketinške strategije i da aktivno doprinosi pozitivnim društvenim promenama.
Neki od primera pink washing-a su proizvodi i izlozi prodavnica u duginim bojama tokom meseca ponosa, sponzorstva Prajd manifestacija, reprezentacija LGBTI+ zajednice u reklamama itd.
Važno je napomenuti da nije svako korporativno učešće u LGBTI+ inicijativama inherentno negativno ili eksploatativno. Neke kompanije istinski podržavaju zajednicu tako što se zalažu za LGBTI+ prava, sprovode inkluzivne politike i doniraju organizacijama koje rade na ravnopravnosti. Ključ leži u razlikovanju između autentične podrške i samog pink washing-a.
- Isidora Đurić